SLEDUJTE NÁS









Jak levně
procestovat
Ukrajinu (2. díl)

Zatímco v prvním díle série Jak levně procestovat Ukrajinu jsme si řekli jak se na Ukrajinu dostat, ve druhém díle se zaměříme na cestování po samotné zemi. Vysvětlíme vám jak levně cestovat po Ukrajině, jaké si koupit lístky na vlak, jak probíhá samotná cesta vlakem, jaká si vybrat místa, a ukážeme vám, jak si při troše plánování můžete za pár stovek udělat výlet po celé zemi a navštívit řadu zajímavých míst v různých koutech Ukrajiny.

Kyjev, pravoslavný kostel
Odesa plaž

Ukrajina prochází v posledních letech velkou ekonomickou krizí a kurz hřivny upadnul přibližně na třetinu původní hodnoty. Země sama o sobě nikdy nebyla příliš drahá, ale nyní je možné ji procestovat skutečně za pár korun, ceny vlaků se totiž od devalvace měny téměř nezměnily.

Jak si koupit lístky na vlak

Sehnat lístky na vlak není problém i pár dní před odjezdem, koupíte je s klidem přes webové stránky Ukrajinských drah (Ukrzaliznytsia), zaplatíte kartou, následně si je vytisknete; jen si musíte dát pozor, abyste nepřehnuli QR kód na lístku. Při zadávání jména města se musíte trefit do latinského přepisu ukrajinských měst, tj. Kyjev je Kyiv, Lvov je Lviv, Užgorod je Uzhhorod atd. Jízdenky jsou bez výjimky nepřenosné.

listek vlak Ukrajina

My vám však doporučujeme sehnat si lístky už s větším předstihem, protože cesta není jen o tom být ve vlaku, ale i mít dobrá místa. Na Ukrajině v dálkových vlacích fungují tři různé třídy: Lux (Suite, First-Class sleeper), Kupé (Coupe, Couch with compartments) a Plackart (Berth, Third-Class sleeper). V denních IC vlacích pak ještě můžete kupovat první a druhou třídu k sezení.

http://vk.com/farewellplazkart
autor: Tomáš Obrtáč autor: Tomáš Obrtáč

Pokud chcete zažít skutečnou Ukrajinu a ještě procestovat celou zemi za pár korun, měli byste zvolit třídu plackart, zbylé dvě jsou dražší a standardem se blíží středoevropským železnicím. Vagón plackart si můžete představit jako klasický vagón kupé s dvěma postelemi nad sebou, ale bez stěny mezi kupé a chodbou. V Chodbě jsou umístěna dvě další sedadla, která se další přestavět na dvě postele nad sebou, těm se lidově říká „bokovušky“. Celý vagón je tedy plně průchozí a lidé neustále chodí na toaletu, kouřit, nebo pro něco k jídlu. V noci je však relativní klid, světla jsou ztlumená. O bezpečnost a čistotu nemusíte přes stáří vozu mít strach; v každém vagóně je průvodčí, který pravidelně umývá podlahu, vyhazuje smetí, nabízí drobné občerstvení atd. Při nákupu jízdenek nezapomeňte zaškrtnout, že chcete i povlečení (bed linen) a pokud máte zájem i čaj, o který si pak kdykoliv můžete říct průvodčí.

http://vk.com/farewellplazkart
http://vk.com/farewellplazkart

Výhodou cestování vlaky v noci je nejenom, že dorazíte na místo určení, ale ještě ušetříte výdaje na jednu noc v hotelu. Ke svému vlaku se dostavte raději s předstihem a připravte si váš pas, ten musíte ukázat průvodčí při nástupu do vlaku, proto je jízdenka nepřenosná. Následně se uvelebíte na svých místech, ideální je cestovat ve čtyřech a vykoupit celou čtyřku, zde je k dispozici i velký stůl. Jídlo si buď můžete nakoupit dopředu s sebou, nebo se podívejte na dveře kupé průvodčí na rozpis zastávek, zjistíte, že na některých vlak stojí 10-25 minut a můžete je tak využít k nákupům. Na těchto stanicích jsou buď bufety, malé obchody, nebo místní lidé, kteří stojí u vlaku a prodávají své vlastní potraviny. Typickou vlakovou potravou na dlouhé cesty je „doširak“ nebo "mivina". Za celá ta desetiletí se stalo toto rychlé jídlo, které se zalévají horkou vodou (sušené maso s nudlemi), symbolem cestování vlakem. V každém vagóně je velký kotel, v němž je vařící voda, vy si z ní můžete zalít čaj nebo své instantní těstoviny.

dosirak
vlak jidlo

Jaké si vybrat místo?

Teď jaká si vybrat místa ve vlaku? Na obrázku níže vidíte typický plackartový vagón. Vybírejte místa, která jsou co nejvíce do středu vagónu, protože když lidé chodí na toaletu, chodí vždy na jednu ze stran. Pokud budete uprostřed, nikdo z nich okolo vás chodit nebude. Vybírejte si místa v pomyslném „kupé“ a ne bokovušky. Bokovušky jsou v uličce, takže lidé chodí okolo vás. Nelze je doporučit ani vysokým lidem, kteří se nemusejí vejít do postele a spí s pokrčenýma nohama. Nejlepším místem je dolní lůžko ve čtyřce. Lze jej otevřít a do úložného prostoru pod sebe si odložit věci, ale i pokud spíte nahoře, máte právo si složit pod vašeho spolucestovatele dole svá zavazadla.

ukrajinské vlaky plán vagónu

Lidé si spolu často povídají, proto se nevyděste, pokud se někdo bude vyptávat, odkud jste. Cestující si dále často krátí čas hraním karet a čtením. O jazykovou bariéru nemějte strach, ruština ani ukrajinština nejsou tak vzdálené jazyky, abyste se klíčovými slovy a gesty nedorozuměli.

Kolik to vlastně stojí?

A teď už víte jak se přesunout přes noc o 1000 kilometrů dál a nyní se dostáváme k tomu, kolik to vlastně stojí. Na tabulce níže máte uvedené přibližné ceny v eurech za jednu osobu cestující mezi různými turisticky atraktivními místy Ukrajiny. Jak vidíte, ceny jsou opravdu úžasné, z Užgorodu se dostanete do resortu v Oděse za 140 korun a to ještě k tomu berte v potaz, že jedete přes noc, takže jste ušetřili za jednu noc v hotelu.

cena dopravy na Ukrajině

Z prvního dílu Jak levně procestovat Ukrajinu už víte, jak se levně na Ukrajinu dostat. Teď už vidíte, že se opravdu vyplatí koupit si na trase Bratislava—Košice-Čierna nad Tisou-Čop-Kyjev jen lístek do Chopu a následně pokračovat na vnitrostátní jízdné. Protože proč platit 66€, když to jde i za 7,8€, že?

Jak si naplánujete cestu je zcela na vás, svou trasu pravděpodobně začnete na západě v Podkarpatské Rusi, tedy Užgorodě nebo Čopu. Noční vlaky odtud jezdí do Lvova, Kyjeva nebo k moři do Oděsy. Ano k Černému moři se můžete vypravit za úplně směšnou sumu. Zajímavý okruh může být např. Užgorod-Oděsa-Kyjev-Mukačevo (celý okruh i za 13€) a jindy si udělat separátní výlet třeba do Lvova, na solná jezera Solotvyna, starobylého Kamence Podolského nebo Kolčavy, kde žil Nikola Šuhaj loupežník.

Lokální električky jen v pokladnách

Osobní vlaky zastavující na každé zastávce se nazývají električky, nečeká vás v nich žádná postel ani obsluha, povětšinou jen tvrdé dřevěné lavice. Říci, že električky obsluhují jen lokální tratě je holý nesmysl, protož jezdí i enormní vzdálenosti typu Čop-Lvov. Vydat se na takovouto šestihodinovou cestu nepohodlnou električkou je opravdu výzva a určitě vám doporučujeme použít normální vlak. Na tyto vlaky nekoupíte jízdenky přes internet, ale jen na kase. Jejich cena je velmi nízká a využít byste je mohli třeba při cestě Mukačevo-Čop, u trasy Užgorod-Čop nebo Užgorod-Mukačevo raději jeďte rychlejším autobusem. Jízdní řády električek chybí v klasickém vyhledavači Ukrajinských drah, takže si je musíte dohledat zde.

autor: Tomáš Obrtáč autor: Tomáš Obrtáč

Tak teď už všechno víte. Pokud nechcete, aby vám unikly další nápady a rady na cestování, tak si nás přidejte na facebooku.



Ať vám neunikne žádný nový tip :)      






ČTĚTE TAKÉ:

CESTOVÁNÍ ZDARMA
PO SLOVENSKU
JAK PROCESTOVAT LEVNĚ
BELGII (1. DÍL)
JAK PROCESTOVAT LEVNĚ
UKRAJINU (1. DÍL)
JAK PROCESTOVAT LEVNĚ
FRANCII (1. DÍL)