SLEDUJTE NÁS









JAK LEVNĚ PROCESTOVAT SKANDINÁVII (2. DÍL)

Ve druhém díle série se podíváme na cestování po Norsku, kombinování vlakové a autobusové dopravy a oklikou přes Laponsko se vrátíme do severního Švédska.

Lofoty, Norsko, trajekt, fjordy

Cestování po Norsku

Projezdit Norské království za přijatelnější cenu znamená znovu dodržovat zlaté pravidlo: „Nakup s předstihem“. Norsko je jednou z nejdražších zemí Evropy. Veliká roztroušenost drobných sídel není atraktivní pro soukromé dopravce, takže zde konkurenci na rozdíl od Švédska s Dánskem příliš nečekejte.

Páteřní dopravou v království je železnice. Její síť není zdaleka tak bohatá jako v sousedním Švédsku (natož u nás) a je postavena paprskovitým systémem. Koleje z pobřeží se sbíhají k aglomeraci okolo Osla, takže se Vám může stát, že kvůli stokilometrové jízdě po pobřeží budete nuceni udělat 300 km zajížďku směrem na hlavní město. Přesto je lístek v předstihu tzv. Minipris u NSB (Norské dráhy) v naprosté většině případů nejlevnějším způsobem cestování.

Norsko, mapa výhodných spojů, železniční mapa

Minipris a cesta vlakem

Akční lístky NSB Minipris jsou nevratné, je jich omezené množství a jejich cena závisí především na předstihu, v jakém jsou koupeny, ale není nereálné sehnat nejlevnější variantu za 249 NOK (cca 1 NOK = 3CZK) i v horizontu 3 dní, to ale musíte mít štěstí.

Úžasné na Miniprisech je, že není podstatné, jak velkou vzdálenost vlaky urazíte a v podstatě ani to, kolik přestupů Vás čeká. Nejlevnější Minipris stojí 249 NOK, je možné ho sehnat na většinu cest. I na nejvzdálenější města lze najít v určitém předstihu variantu do 349 NOK. Paradoxně tak za 16 hodinovou cestu z jižního pobřeží až do Laponska zaplatíte stejně jako člověk jedoucí na návštěvu do sousedního městečka.

Níže jsme Vám sepsali zajímavá spojení, na která lze zakoupit NSB Minipris.

NBS Minipris, Norské vlaky - lístky

Norsko levně tabulka spojů

Norské dráhy nabízejí ještě několik benefitů a slev. Děti do 4 let cestují v doprovodu dospělého zdarma. A každý dospělý s sebou také může vzít jednoho pasažéra do 16 let zdarma, bohužel tato výhoda se nevztahuje na Minipris a stále je výhodnější zaplatit dva Miniprisy než jednu standardní cenu.

Obvyklé ceny jízdenek po Norsku dosahují abnormálních výšek v řádu stovek až tisíců korun. To už se Vám většinou vyplatí letět. Ale NSB na svých stránkách připomíná, že vlaky jsou nejekologičtější způsob dopravy a se svou kalkulačkou Vám spočítá, o kolik emisí ušetříte životní prostředí, když si vyberete právě vlak.


Co ale dělat v případě, kdy přijedete nečekaně do Norska a budete mít jen několik dní? To chce hodně odvahy a tlustou peněženku. V takovém případě zvažte nákup lístku Interrail. Projekt Interrail funguje v Evropě již nějaký čas. Za určitou fixní cenu získáte několik dní neomezeného cestování v rámci nějaké země nebo skupin zemí. V životě jsem se ještě nesetkal se situací, kdy by se Interrail vyplatil, je to snad možné jen v Norsku. Cena Interrail Norway je uvedena v tabulce níže. Nemůžete si jej zakoupit, pokud máte bydliště v Norsku a nemůžete ani naskočit do libovolného vlaku, vždy potřebujete rezervaci místa v ceně 50 NOK.

interrail Norsko

Vnitrostátní let levnější než obyčejný lístek do vlaku

Ti, kteří nemají rádi dlouhé cesty a nevadí jim něco si připlatit, mohou využít některý z vnitrostátních letů. Ve vzduchu operují společnosti SAS (Skandinávské aerolinie), Norwegian a Widerøe. Widerøe má téměř 50% slevy na všechny lety pro cestující do 25 let, za 58€ zakoupíte jednosměrný let téměř mezi všemi velkými městy. Norwegian zas nabízí levnější lety z jižního letiště Sandefjord-Torp (Bergen a Trondheim za 36 €). Velmi atraktivní let s Norwegian je pravidelná linka z Osla Gardemoenu do Helsinek za 30€ (zpáteční 65€).

Autobusem po pobřeží a v rámci regionu

Zmínili jsme, že železniční koleje jsou položeny v Norsku paprskovitým způsobem bez možnosti přeskočit z konce na konec, aniž byste nejprve sjeli do středu. Pokud budete cestovat například z Bergenu do Stavangeru, je nesmysl jezdit 15 hodin s přestupem v Oslu, když za 4 hodiny jste tam po silnici autobusem. Dále je autobusy vhodné využít na kratší vzdálenosti, kdy stojí méně než Minipris, a pak se bez nich neobejdeme ani na dalekém severu, kam koleje nevedou.

Lístky na autobus je vhodné kupovat v předstihu a na internetu. Dva nejlepší weby jsou Nettbus (sdružující společnosti Bus4You, Nettbus express a Time express) nebo zkusit Norway bussexpress. Nettbus nabízí výrazné slevy pro koupi v předstihu a zajímavou slevu do 28 let. Norway bussexpress má fixnější ceny a slevu 25% pro držitele karty ISIC.

Koupi lístků doporučuji s předstihem spíše na Nettbusu. Když mluvíme konkrétně o spojení Stavangeru a Bergenu, Nettbus nabízí jízdenky na poslední chvíli za 469 NOK, v předstihu je lze ovšem sehnat za 269 NOK (zlevněné za 239 NOK). Jak vidno, je to poměrně dobrá alternativa k patnácti hodinám stráveným ve vlaku s Minipris za 249 NOK.

Trondheim ulice, architektura
ulice korunovačního města Trondheimu

Další situací, kdy může být výhodnější cestovat autobusem, jsou cesty na krátké vzdálenosti, přibližně do dvou hodin jízdy. Minipris se Vám nevyplatí, protože za autobus v předstihu zaplatíte méně. Uveďme dva příklady. Kristiansand a Oslo je levnější přejet s Nettbusem za 199 NOK (zlevněné 129 NOK) než vlakem. Z Larviku do Osla se dostanete za 124 NOK (zlevněné 99 NOK); obojí je lacinější než vlaková varianta za 249 NOK.

Při cestách v rámci jednoho regionu se také vyplatí porovnat si ceny dálkové dopravy s regionálními spoji. Na tomto odkazu najdete mapu krajů vždy s odkazem na webovou stránku místního organizátora dopravy, který nabízí pevné tarifní ceny podle počtu zón, kterými chcete cestovat. Lístky se pak kupují v automatech nebo přímo u řidiče. Například z Trondheimu do lyžařského střediska v Oppdalu lze cestovat vlakem za necelé dvě hodiny (221 NOK), ale s jedním přestupem je možno jet i krajskými autobusy jen za 200 NOK.


Cesta na chladný sever

Mnohé cestovatele láká alespoň jednou za život navštívit krásy severního Norska, Laponsko a překrásné souostroví Lofoty. Přeprava po severu mezi malými vesničkami není zrovna výnosný byznys. Místní samosprávy dotují obrovskými částkami regionální dopravu, aby vůbec přežila.

Nejsevernějším místem, kam dojedete na Minipris po železnici, je hlavní město Norlandu Bodø. Odtud se vypravují mnohé velrybářské lodě; ale i trajekty na Lofoty; do Moskenesu a Værøy Vás odvezou do 200 NOK. Je to levnější než se táhnout nejprve do Narviku a pak teprve přejet most na ostrovy.

Norsko fjordy

Jestli Vás láká právě Narvik, několikrát denně jezdí z Bodø autobus za 330 NOK (student 165 NOK). V tomto přístavu překvapivě znovu narazíte na železnici, přestože z jihu sem žádná nevede. Koleje do přístavu postavily švédské dráhy SJ. Obrovské zásoby vysoce kvalitní švédské železné rudy z dolů v Kiruně a Gälivare bylo nutné nějak připravit na export. Dlouhé nákladní vlaky, které by přepravovaly surovinu desítky hodin na jih, by se prodražily a blokovaly by rychlostní koridor. Mnohem jednoduší bylo postavit železnici do nejbližšího přístavu v Narviku. Proto tu prakticky neustále uvidíte přijíždět nákladní vlaky, ze kterých se ruda přesouvá na lodě.

Pokud si naplánujete několikadenní výlet na samotný sever Laponska do švédské Kiruny a norského Narviku, nabízí se využití jediné severní regionální nabídky, Artic circle pass. Nezáleží na tom, zda přijíždíte ze švédské strany od Umei a Stockholmu, nebo z Norska.

Kiruna Narvik vlak, mapa

Artic circle pass

Lístek stojící 364 SEK Vás opravňuje k neomezenému využívání vlakových spojení mezi Kirunou a Narvikem po dobu 3 dnů. Až taková sláva to ale není. Tato trať je využívána převážně na transport švédské železné rudy a osobní doprava jde absolutně stranou. Mezi stanicemi jezdí dva páry vlaků denně, přičemž na nějaké ranní a večerní spojení zapomeňte; jeden z nich navíc nestaví skoro v polovině zastávek. Vlaky jezdí okolo poledne ve 4hodinovém rozptylu, což znemožňuje učinit z Kiruny či Narviku svou základnu a každý den vyrážet na výlety s večerním návratem.

Kiruna ledový bar, icebar
icehotel, ledový hotel Jukkasjärvi
Ledový hotel je hlavním důvodem, proč lidé v zimě zavítají do Kiruny, vice o něm zde

Alternativu nabízí autobusová linka 91 společnosti Norrbotten (jednosměrný lístek 325 SEK, nákup přes web SJ), ale Artic circle pass na něj neplatí.

I tak nabízí těchto 8 mezistanic zajímavé výlety, převážně po národním parku Abisko. Velice populární je Královská stezka (Kungsleden) s možností přespat ve vybavených horských chatách s kuchyňkami. Jinak Vás tu čekají stovky kilometrů značených turistických cest po překrásné panenské přírodě.

Artic circle pass se jistě vyplatí zakoupit již při pouhé cestě do Narviku/Kiruny a zpět, protože pokud si koupíte klasický zpáteční lístek, vyjde Vás na 386 SEK. Při cestě vlakem ze Švédska si zakupte klasický lístek do Kiruny, v Kiruně zůstanete ve vlaku a pro další cestu do Norska Vám již platí Váš Artic circle pass.

Co ale dělat, když už v Kiruně jste, nebo jste právě přijeli do Narviku? Kde lístek koupit? Jak jsme již v minulém díle uváděli, SJ kromě několika výjimek zrušily pokladny a nádražní personál. Automat, který tam umístily jako náhražku, Vám žádný Artic pass nenabídne. Existují tři varianty: Buď si jej zakoupíte v předstihu na nádraží ve Stockholmu, Arlandě, Göteborgu, nebo využijete jako dealera pobočku cestovních kanceláří Resia či Big travel (pobočka i v Oslu). Třetí varianta je jediná možná, pokud už na chladném severu jste, musíte si najít nějaké klidné místo, tužku a papír, zavolat na telefon SJ +46(0)771757575, nadiktovat jim číslo své platební karty, oni Vám na oplátku řeknou Váš Booking number. Artic circle pass Vám poté po zadání čísla vytisknou automaty na nádraží v Kiruně i Narviku.

Artic circle train, Kiruna Narvik vlak

Shrnuto a podtrženo: nejlevnějším způsobem dopravy po Norsku je speciální vlaková nabídka Minipris. Na kratší vzdálenosti a cesty po západním pobřeží se vyplatí využít autobusy. V Laponsku pak doporučujeme využít Artic circle pass. Budete-li mít nějaký dotaz, nebo naopak odhalíte nějakou zajímavou nabídku, budeme rádi, když nám napíšete na facebook, nebo na mail. Můžeme ji pak uvést v dalším díle série “Jak levně cestovat po Skandinávii”, který se již připravuje.



Podpořte nás :)      



ČTĚTE TAKÉ:

JAK PROCESTOVAT LEVNĚ
SKANDINÁVII (1. DÍL)
GÖTEBORG
VÍCE NEŽ PŘÍSTAV IMIGRACE
JAK PROCESTOVAT LEVNĚ
SKANDINÁVII (3. DÍL)
ZPÁTEČNÍ LÍSTEK DO DRÁŽDAN
JEN ZA 180 KČ
LEDOVÝ HOTEL
JEDINEČNÝ MRAZIVÝ ZÁŽITEK
KDE A KDY SI DÁT
KÁVU UVNITŘ VELRYBY