SLEDUJTE NÁS









JAK LEVNĚ PROCESTOVAT SKANDINÁVII (1. DÍL)

Přinášíme Vám první díl série článků o lowcost cestování Skandinávií. Severské země jsou typické svým řídkým osídlením. Například ve Švédsku, páté největší zemi Evropy s 10 miliony obyvatel, připadá na km2 pouhých 21 obyvatel. Proto je nutné obrovské vzdálenosti mezi městy překonávat letadly, vlaky či autobusy. Ale že by Švédsko bylo vzorem v dálkové dopravě? To ani náhodou. Pojďme si teď něco v rychlosti říci o švédské dálkové dopravě a ceně lístků. Prozradíme Vám nyní, jakým způsobem se dá nejlevněji cestovat vlakem.


ŠPATNÁ DOPRAVNÍ POLITIKA EKO-ZEMĚ

Již dlouhodobě lze sledovat ve Švédsku špatnou a neekologickou národní dopravní politiku, což bychom od často idealizované severské země asi neočekávali. Pro Švédy je mnohem výhodnější vydat se na delší cesty mezi regiony autem. V železniční dopravě neexistují zvýhodnění pro menší skupiny do 5 osob ani sleva při zakoupení zpáteční jízdenky. Švédové zase při cestách na sever nezřídka preferují leteckou dopravu před vysokorychlostní železnicí. Proč, když úspora je jen několik hodin a na sever míří denně i luxusně vybavené noční vlaky? Důvodem je pochopitelně cena. Přestože to zní absurdně, vlak je v naprosté většině případů cenově srovnatelný nebo dražší.

Druhým trendem, který prostupuje napříč Švédskem, je od aerolinek nám známá tvorba cen na základě předpokládané poptávky. Těžko říci, jestli by Čech, Slovák nebo Maďar při cestách vlakem neobvinili státní dráhy SJ z nespravedlivých cen. Když totiž ve střední Evropě kupujete lístek na vlak či autobus, cena je v naprosté většině fixní, neměnná a vychází z ujetých vlakokilometrů či běžného tarifu mezi dvěma městy. Nezáleží na tom, zda cestujete ráno, večer, v neděli nebo na Nový rok.



interiér vozidel X 2000, provozovaných SJ

NESTABILNÍ CENA JAKO U AEROLINEK

Stání dopravce SJ cenu lístku stanovuje individuálně pomocí zvláštního matematického algoritmu, do kterého zahrnuje vzdálenost, den cesty, čas cesty, dobu jízdy, počet lidí, kteří si už lístek na daný spoj koupili, a především s jakým předstihem je jízdenka zakoupena. Ceny nejbližších spojů se tak mění skoro každou hodinu. V ČR uplatňuje tuto strategii ve značně okleštěné podobě jen Leo expres.

Myslíte si, že je na Vánoce velký zájem o cestování a není ve vlaku dostatečná kapacita? A že to dráhy řeší přidáním spojů, jak bychom to čekali u nás? Ne! Ve Švédsku problém vyřeší nastavením takové ceny, že většině cestující zajde chuť jet vlakem a někteří raději zvolí autobus či auto a někdo raději zůstane doma.

Teď si ukažme několik tipů, jak ušetřit nemalé peníze.


Stockholm Central čekací hala

Asi nebude překvapením, že pro levné cestování SJ je nutné být hlavně flexibilní. Musíte cestovat v časných ranních hodinách nebo spoji s příjezdy pozdě večer, a hlavně se vyhýbat cestám o víkendu.

KALENDÁŘ NEJVÝHODNĚJŠÍCH NÁKUPŮ

SJ pro flexibilní cestovatele nabízí tzv. Best Buy Kalendář. Zadáte si některou z vybraných tratí a systém Vám ukáže v horizontu tří měsíců nejnižší cenu lístku z každého dne. Při zkoumání nabízených destinací Vám jistě neunikne, že nejsevernější město v nabídce je Umeå a veškerá města více na sever již žádnou lowcost variantu nemají. Vysvětlení je velice jednoduché, Umeå je nejsevernější místo, kam po dálnici z jihu jezdí autobusové společnosti, dále už má SJ monopol na přepravu, a tak to promítá zákazníkům i v ceně.


Best Buy Calendar nabízí zajímavá levná spojení. Například Göteborg-Stockholm od 168 SEK, Stockholm-Kodaň od 195 SEK či Stockholm-Oslo od 149 SEK. (cca 3 Kč = 1 SEK) Mladí do 25 let mají nárok na levnější lístky (cca 10-20%), stačí zaškrtnout (viz obrázek). Je jich ale limitované množství, proto pokud píše systém "Vyprodáno", vyzkoušejte i dospělou variantu.



KDYŽ JE LEVNĚJŠÍ CESTU ROZDĚLIT NA ETAPY

K vlakům bychom si dovolil ještě několik drobných rad. Jak jsme již výše zmínili, algoritmus pro výpočet ceny je skutečně složitý. Jedním z jeho prvků je i účtování si za dobu strávenou ve vlaku. Ano, zní to neuvěřitelně, ale SJ žádá peníze i za stání bez hnutí na stanicích. Proto se Vám překvapivě za jistých okolností vyplatí koupit namísto jednoho lístku z bodu A do C dva (A-B, B-C). Jak takovou stanici „B“ poznat? Když se podíváte do jízdního řádu, vlaky výjimečně stojí v některých stanicích i půl hodiny, protože čekají, až se jim uvolní trať. Proč si nechat účtovat půlhodinu za sezení ve vlaku? K jízdence je vždy zdarma rezervace sedadla, stačí si tedy u obou označit stejný vagón a stejné sedadlo, ve vlaku můžete zůstat a ušetříte až 50-60 SEK.

Tento trik neplatí vždy, většinou se stává, že v algoritmu převáží spíš předstih, s jakým je lístek kupován, nebo něco jiného. Jedním z míst, kde se Vám to typicky může stát, je Boden, a to při cestě do hlavního města Laponska Kiruny.


PRIORITNÍ KLUB SJ A JAK HO OBELSTÍT

Pokud plánujete se SJ více cest, určitě se Vám vyplatí stát se členem SJ Prio klubu. Stačí jen vyplnit své údaje a adresu na webových stránkách. Domů Vám pak po měsíci přijde příslušná členská kartička.


Většina lidí potvrdí registraci do SJ Prio ve chvíli koupě prvního lístku. Takový postup ale nedoporučuji. Raději se nejprve s předstihem zaregistrujte do Prio (získáte uvítacích 1000 bodů) a až pak lístek kupte. Body z prvního lístku by Vám zbytečně propadly. Ano, 1 utracená SEK = 1 bod. Nějakou slevu nebo exkluzivní nabídky ale nečekejte. Za body si nicméně můžete koupit jídlo ve vlakovém bufetu nebo je vyměnit za doplatek do 1. třídy (to ale není výhra, protože je úplně stejná jako 2. třída, akorát v ní nikdo nesedí). Teoreticky se dají body vyměnit za jízdenky, ale takové množství jich patrně nezískáte, navíc jejich platnost časově omezená.

Pokud cestujete ve více lidech, tak byste měli vědět, že SJ Prio body nelze získávat za jiné osoby, lístek je vždy na jméno, které se při zadání čísla karty automaticky vyplní a zablokuje. Samozřejmě každý spolucestující může mít svou vlastní SJ kartu, lze to však obejít.

Musíte se odhlásit ze svého Prio účtu a koupit lístek pro ostatní cestující jako anonymní uživatel. Po zakoupení a stažení lístků v PDF si opíšete jeho číslo a znovu se přihlásíte do Prio účtu. SJ systém chápe, že neznáte zpaměti číslo své karty a umožňuje zpětně dopisovat lístky zakoupené například v staničním automatu do systému, pokud znáte jejich číslo. Musíte tak ale učinit před samotnou cestou. Evidentně při dopisování lístků účet nekontroluje jméno pasažéra a připíše Vám po samotné jízdě Prio body.

Po liberalizaci trhu železniční dopravy, proniklo na švédské železnice několik soukromých dopravců. Bohužel jsou povětšinou výrazně dražší oproti Best Buy kalendáři SJ. Jednou ze zářných výjimek je dopravce Snälltåget na lince mezi Malmö a Stockholmem. Standardní lístky Snälltågetu jsou dražší než u SJ, avšak při koupi v předstihu si můžete pořídit jednosměrný lístek za akční cenu 149 SEK (u SJ je nejnižší 195 SEK). Nevýhodu je, že Snälltåget jezdí jen 1-2x za den.


A to by bylo k Švédským drahám a. s. (SJ) a železnici ve Švédsku prozatím vše. Určitě se nezapomeňte připojit k naší facebookové stránce, aby Vám neunikly další díly seriálu o tom, jak levně cestovat po Skandinávii s řadou zajímavých typů, díky kterým můžete ušetřit nemalé částky.



Odhalíte na fotografii zaměstnance nádraží? Je jím automat na jízdenky napravo.
V naprosté většině stanic byl zrušen nádražní personál. A to i na centrálních stanicích měst velikosti Liberce či Českých Budějovic.




ČTĚTE TAKÉ:

CESTOVÁNÍ ZDARMA
PO SLOVENSKU
GÖTEBORG
VÍCE NEŽ PŘÍSTAV IMIGRACE
ZPÁTEČNÍ LÍSTEK DO DRÁŽDAN
JEN ZA 180 KČ
JAK PROCESTOVAT LEVNĚ
SKANDINÁVII (2. DÍL)